Intervju med Nina Wolf som driver Koolabah

Skrivet

Från designassistent till egenföretagare 

Porträtt av Nina Wolf
Nina Wolf driver Koolabah som designar ekologiska och könsneutrala kläder för barn. I en intervju berättar hon för oss om sitt företagande, samarbetet med Modeinkubatorn och hur hon tycker att barnkläder ska vara. 

Hur väcktes din idé om att starta eget?
Det kan kanske låta lite klyschigt, men det var när jag fick barn 2008 och då började känna ett behov av enklare, och mer avskalade kläder för barn. Jag hade tidigare arbetat som designassistent i Portugal i tio år, och började så sakta designa egna kläder. Till en början gick jag till sömmerskor för att sy upp kläder i små skalor, men 2011 startades Koolabah och vi började producera med leverantörer i Portugal.

Vad hade du för tankar och känslor inför det beslutet? 
Jag tänkte att jag skulle köra järnet under de tre första åren, och sedan se hur det utvecklade sig. Det var lite av ett spontant beslut, jag brukar vara impulsiv och gå på känsla.

Hur skulle du beskriva livet som egenföretagare?  Blev det som du hade tänkt dig? 
Det är väldigt kreativt och stimulerande. Arbetet är varierande och det blir inga rutiner som på ett “vanligt” jobb, och man lär sig hela tiden nya saker på vägen. Däremot är det mycket mer arbete än vad jag hade väntat mig.

Hur kom du i kontakt med Modeinkubatorn och varför valde du att samarbeta med oss?
Det var faktiskt via Maria Svensson från MASKA som redan var medlem i Modeinkubatorn. Som egenföretagare kände jag mig isolerad och tyckte att det skulle vara skönt att ha någon att bolla idéer med och samtidigt bygga upp ett nätverk inom branschen.

Vad har samarbetet betytt för dig och ditt företag? 
Det har betytt otroligt mycket. Det har varit skönt att ha någon att diskutera med. Visst, man kan prata med vänner och familj, men det är bra med någon som är insatt i branschen som kan ge bra råd, samt få en att se saker och ting från ett mer objektivt perspektiv. En annan viktig aspekt är att de erbjuder stödtjänster i form av expertkompetens inom juridik, ekonomi etc. som har varit en otroligt hjälp.

Berätta lite om Koolabah. Vad är utmärkande med ert klädmärke?
Koolabah är ett svenskt designkoncept som skapar trendiga och kaxiga barnkläder i unisex för barn från 3 månader upp till 6 år. Vi vill att plaggen ska vara fina att titta på med dess avskalade design och unika passform, samtidigt som vi också fokuserar starkt på funktionalitet och ergonomi. Inspiration hämtas från både skandinavisk och japansk kultur och är gärna uppblandad med element från 80-talet.

Ni har ju kunder i flera olika länder. Hur påverkar det er som företag att ha en internationell marknad? 
Det påverkar oss ganska mycket. Vi har flest kunder i Japan och Sydkorea, och det innebär att vi får försöka följa deras trender och hålla koll på vad som finns där.

Vad tror du krävs för att lyckas på den internationella marknaden, så som ni har gjort?
Självklart är själva produkten viktig, men sen tror jag också att det gäller att vara ihärdig, hålla kontakten och hela tiden följa upp sitt arbete. Det är också viktigt att inte bara skicka mail, utan även göra besök för att visa upp sig och se hur deras arbete fungerar.

Ni har tydliga värderingar gällande genus och miljöfrågor. Hur har det tagits emot i olika länder? 
I stort har det varit positivt. Det vi kan se är att olika länder har olika definitioner över vad som är flick- respektive pojkkläder. Men vi är ett av få klädmärken för barn som är unisex. Vid 0-6 års ålder har alla i stort sett likadana kroppar, så varför ska man ha olika kläder? Det var nyligen ett fall där både flick- och pojkplagget hade samma tryck, men där modellen för flickorna var mycket tightare. Det tycker vi är fel, varför ska kläderna vara obekväma?

Vad har ni för förhoppningar inför framtiden för Koolabah?
Vi hoppas på att växa ännu mer där vi redan finns, och sedan naturligtvis breda ut oss ytterligare.

Sara Axelsson, webbredaktör