Den 24-27 augusti var det dags för höstens upplaga av Formex – den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign – på Stockholmsmässan. I år fylldes Victoriahallen av Nordic Buzz, det nordiska projektet för entreprenörer inom de kreativa näringarna och som Modeinkubatorn är en del av. Modeinkubatorn var på plats tillsammans med några inkubatorbolag.

Månsing på Formex

Ett av företagen från Modeinkubatorn som ställde ut var Månsing som designar och tillverkar textil och detaljer till badrummet med ett eget tidlöst designspråk.

– Det är alltid med spänning man reser till en mässa och för oss unga företag är det en utmaning. Det gäller att ha rätt förväntningar som inte alltid lätta att sätta upp, säger Elin Peterson, en av delägarna i Månsing och även designer och kreatör med bakgrund inom såväl mode som inredning och illustration.

Första gången Månsing ställde ut på Formex var i januari 2015. Då upplevde tjejerna i företaget en besvikelse över att inte ha fått fler kunder under mässan. I år var Månsing en del av Nordic Buzz utställning och kände att de fick en helt annan synlighet.

– Första gången vi var med förstod vi inte att Formex i första hand handlar om att skapa kontakter. Vi var besvikna över att inte ha fått tillräckligt med ordrar. De jag pratade med i år tyckte att det var riktigt roligt att få till sig så många modiga, nya entreprenörers idéer och produkter.

Månsing tycker själva att Formex får en allt större betydelse. Nu kraftsamlar de för att ställa ut om ett år igen.

– Som litet företag gäller det att sticka ut i den stora massan. Vi måste hamna i folks medvetande.

Ett annat företag från Modeinkubatorn som ställde ut var Guardian Angel som designar, marknadsför och säljer mode, pyssel, smycken och accessoarer för unga flickor, samt erbjuder mötesplatser som inspirerar och stärker deras identitet genom en fantasyvärld sprungen ur Nordisk mystik. Även Guardian Angel ställde ut tillsammans med Nordic Buzz.

Guardian Angel Formex– Jag är jättenöjd med min medverkan. Jag har fått in mina produkter hos en del nya butiker men den stora framgången är att alla tycker om idén att det är okej att vara som man är och att det finns en story bakom mitt koncept. Det är roligt, säger Malin Palmé som är ägare och grundare till Guardian Angel.

Även Malin tycker att kontakterna som Formex bidrar till är det allra viktigaste och kommer med största sannolikhet att ställa ut på mässan igen.

– Jag fick kontakter på ett annat plan än jag trodde. Bland annat vill två olika kvinnoorganisationer att jag kommer och förläser för dem om mitt koncept. Dessutom märkte jag ett stort intresse från utlandet eftersom mina produkter är sprungna ur sagan och den nordiska mystiken.

Nästa upplaga av Formex är på Stockholmsmässan den 18-21 januari.