Årets nykomling i modebranschen blir inkubatorbolag

Skrivet

Det blev skovarumärket Reschia som vann pris som Årets Nykomling på Habit Modegalan i fredags. I och med vinsten blir Reschia kund till ModeInk och får ett års affärscoaching som en del av priset.

  
  

I fredags var det alltså Habit Modegalan på Münchenbryggeriet i Stockholm. Årets branschfest som arrangeras av modebranschtidningen Habit Sko&Mode bjöd på mingel, middag, underhållning och prisutdelning av det prestigefulla branschpriset som delades ut i 13 olika kategorier. De nominerade i kategorin Årets Nykomling var klädvärumärkena Roo Stockholm och F.A.S. (kund till ModeInk) tillsammans med skovarumärket Reschia. Det var Reschia som tilldelades priset som Årets Nykomling, ett pris som bland annat består av ett års affärsutveckling av Modeinkubatorn i Borås.

Grundaren och designern Andrea Reschia som är utbildad skomönsterkonstruktör lanserade sin första kollektion 2014 och finns hos återförsäljare som NK Stockholm, Åhléns city och Aplace. Reschia gör skor med starka former som presenterar en eklektisk användning av material, framsynta detaljer och överlägset hantverk. Andrea är ursprungligen från Buenos Aires där hon studerade mode- och skodesign.
Efter att ha flyttat till Stockholm arbetade hon i över ett decennium med de mest relevanta modemärkena i Skandinavien. 2012 lanserade hon det egna skomärket med en djärv och tidlös design som hon hämtar från sin internationella livsstil.

Inom kort blir alltså Reschia ett av ModeInks portföljbolag under ett års tid där fokus kommer att ligga på att få företaget att växa ännu mer.

– Vi välkomnar Reschia in i Modeinkubatorn. Vi ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med Reschia för att etablera hennes skor som ett av världens främsta skovarumärken, säger Emma Ivarnsson, projektledare och affärsutvecklare ModeInk.