Workshop med fokus på produktutvecklingsprocessen

Skrivet

Tidigare i veckan höll Modeinkubatorn en workshop med flera inkubatorbolag. Fokus var på produktutvecklingsprocessen, hur den ser ut i ett textil-/modeföretag, något som oftast skiljer sig från ett traditionellt produkt- eller tjänsteföretag.

17495796_10158517389360473_663646840_n

I tisdags fick Modeinkubatorn besök av Anders Hedén och Jane McAndrew som driver företaget Portfolio. Anders och Jane, som har varit branschkollegor sedan 80-talet, har arbetat tillsammans med kläd- och modeföretag sedan 1994 och erbjuder kunskap och expertis för denna typ av företag inom bl a affärsutveckling, produktutveckling/produktion, supply chain management och retail/distribution. De har även skrivit boken “Modefabriken” som har blivit något av en bibel för nya kreatörer inom textil och mode.

Till Modeinkubatorns kunder delade Anders och Jane med sig av sina erfarenheter. De gav tips om hur entreprenörerna ska tänka kring kollektionskalendern, dvs hur de ska planera sina kollektioner efter säsong och även hur de kan tänka kring marknadsetablering.

– Tänk på att en etablering tar tid. Välj också en liten marknad till att börja med. Tänk inte Tyskland, tänk Hamburg. Testa också en kund i taget, en stil i taget, osv, rekommenderade Anders.

Anders och Jane pratade också om hur man kan jobba med olika typer av samarbetspartners. En distributör är bra och ofta en möjlighet att komma ut på marknaden och synas. De tar också risken för t ex lager och passar vissa bolag bättre än andra. Agenter är vanligt i modebranschen och är en annan form av anställd, en förmedlare av order. I vissa länder ska man ha agenter och i andra importörer.

– Det har med handelskultur att göra, menade Jane.

En annan viktig aspekt som både Anders och Jane belyste var betydelsen av skalbarhet vid expansion. Att ha en del mallar för hur man går till väga vid expansion för att slippa uppfinna hjulet igen. En nyckel är att ha bra omnikanaler och landsoberoende hemsidor så att det blir ett naturligt flöde på besökare mellan länder.

– Men sprid er som sagt inte för mycket. Ha ett system och fokusera. Vissa länder är svårare än andra. Och ha tålamod. Det tar tid att etablera ett nytt varumärke, särskilt i den här branschen.