Smart Money Day

Olika vägar till finansiering

Igår, den 16 januari, arrangerade FashionInk Smart Money Day inom ramen för Nordic Buzz på Brewhouse i Göteborg. Många hade trotsat snöstormen och var på plats när en blandning av entreprenörer och investerare inspirerade och delade med sig av tips och erfarenheter om att kapitalisera kreativa bolag.

 

Smart Money Day arrangerades igår på Brewhouse i Göteborg inom ramen för det svensk-danska initiativet Nordic Buzz som syftar till att stärka utvecklingen och tillväxten av små, kreativa entreprenörsföretag. Smart Money Day hölls som ett inspirations- och kunskapsevent för kreativa entreprenörer och designstartups, hur de kan arbeta för att bli attraktiva för investerare eller framgångsrika genom t ex crowdfunding.

Först ut under dagen var Kirill Noskov, grundade och VD för IAMRUNBOX. Kirill kom själv på idén med en väska för transportlöpning till jobbet då han saknade just den produkten. Som hobbytriathlet ville han utnyttja pendlingstiden till träning men ändå vara välklädd på jobbet. Han hittade ett sätt att kombinerade sin passion med affärer, på flera sätt. Efter att ha tagit fram en produktidé gick han direkt till sina potentiella kunder och frågade om de vill köpa den om den fanns på marknaden.

– Det är viktigt att ha en klar strategi med sin affärsidé från början. Jag började direkt arbeta med distributörer, återförsäljare, agenter och butiker. Jag fick ett kvitto på vad som fungerade och vad som inte gjorde det.

Kirill registrerade bolaget och skapade ett team av människor med olika kompetenser och erfarenheter. Han bildade även ett Advisor board guidade honom vid strategiska beslut. IAMRUNBOX är nu inne tredje finansieringsfasen. Till en början investerade han egna pengar som ALMI matchade.

– Du måste visa för en investerare att du är seriös. Lev ditt varumärke! Om du inte är redo att investera egna pengar i din idé kommer inte någon annan att vara det heller.

Nästa steg var crowdfunding genom både Kickstarter och FundedByMe. Det Kirill uppskattade med crowdfunding, förutom att projekten lyckades, var att det även tillkom kompetens och kommunikation till produkten och företaget. I nuläget håller IAMRUNBOX på att ta in externt riskkapital.

– Att få någon att investera i ett bolag handlar inte bara om att gå och be om pengar. Man måste kavla upp ärmarna och skapa olika möjligheter för folk att investera. Att ha en bra produkt är en förutsättning men det är också viktigt att kunna visa värdefulla siffror.

Kirill avslutade med att förklara att vem som helst kan starta ett framgångsrikt bolag. Drivkraften och att ha ett bra team är det viktigaste.

– Och nätverka! Ut och träffa människor. Ställ rätt frågor och be om rätt saker!


Inspirerande historier och värdefull erfarenhet

Under dagen fick åhörarna även lyssna till Michael Eis som är Danmarks kung inom crowdfunding, Christine Bjärkby, ansvarig för Tillväxtkapital hos Connect Sverige Väst som hade med sig affärsängeln Magnus Ståhlberg upp på scen. David Ekelund, grundade och VD för Icebugs, berättade om hur han har tagit ett litet bolag till att idag vara globalt genom kreativa sätt att både produktutveckla och finansiera sina idéer.

Sist ut under Smart Money Day var Lars Wallin som samtalade med dagens moderator, Nanette Espinasse. Lars berättade sin historia, hur han har lyckats bygga ett bolag av sin passion.

– Design är mitt sätt att leva. För att få leva min passion var jag tvungen att starta eget, så man kan säga att entreprenörskapet tvingades på mig. Idag är det jättekul att kombinera de båda delarna.

Lars Wallin har alltid jobbat kompromisslöst med sina kläder. I början av sin karriär hade han andra jobb vid sidan av där han tjänade pengar. På grund av det kunde han säga nej till designuppdrag där han hade kunnat tjäna pengar, men som kändes fel. Lars ville inte bara sälja sin designkunskap utan designa egna kollektioner och få en verksamhet att fungera utomlands. För att göra den resan behövde han ta in kapital och efter flera olika investerare han nu hittat rätt.

– Det jag har lärt mig är att det inte är pengarna som gör den stora skillnaden. Det är kompetensen – sammanhanget och kunskapen – som kommer med investeraren.