Han digitaliserar modebranschen

Från Brasilien – i Borås

Alexandre Gomes föddes i Santos, Brasilien. En stad som närmast kopplas till fantastiska vågor för surfare. Av en händelse hamnade han i textilindustrin där han har arbetat i hela värdekedjan och drev under sex år en egen klädaffär i Sao Paolo. Med ett genuint intresse för design ville Alexandre skapa egna kollektioner och upptäckte då problemet med komplicerade och utdragna processer i leverantörskedjan. 12 år efter att han bestämde sig för att ta tag i problemet har han flyttat in hos FashionInk och är nära en lösning med sin digitala plattform T-Studio.


Alexandre Gomes i ett av Inkubatorns konferensrum

Även om Brasilien har en modevärld i full blom så är logistiken i branschen ett välkänt problem, vilket bland andra H&M fick erfara när man efter två års ansträngningar valde att lägga ner sin etablering i landet. Alexandre Gomes blev varse om problematiken tidigt i sin karriär och via en kurs i 3D-design fick han idén att digitalisera klädskaparprocessen för att förenkla den för alla parter.

– Det började med att jag ville designa egna kläder, men när jag insåg hur invecklad logistiken var för att få tag i mönster och tyger och sy upp kollektioner, ändrade jag fokus och började utveckla ett system för att förenkla den processen, säger Alexandre.

Alexandre, som även har ett portugisiskt pass, valde att flytta till Portugal där det var enklare att starta företag och utveckla idén. Han sökte då även till H&M:s globala tävling Global Change Award. Av 3000 idéer blev Alexandres utvald som en av de 20 bästa och han fick åka till Stockholm och pitcha. Där kom Alexandre i kontakt med aktörer som tipsade om honom att ta kontakt med FashionInk för att vidareutveckla sin idé.

– Jag kom i kontakt med Simon (affärsutvecklare på FashionInk) och efter bara ett möte oss emellan bestämde jag mig för att flytta till Borås. I början av augusti fick jag nycklarna till mitt egna kontor i Inkubatorns kontorshotell och nu är det full fokus på att starta bolag i Sverige, med allt vad det innebär. Simon och FashionInk är en ovärderlig resurs i att få en struktur i bolagiseringen.

T-Studio, som är en förkortning av Textile Studio, är en digital plattform för alla aktörer i designprocessen vid framtagning av nya kollektioner. Allt från studenter till stora företag. Det ska även fungera som ett socialt nätverk där designers kan köpa och ladda ned mönster och tyger och direkt i programvaran, designa på avatars (konstgjorda människor), skriva ut prototyper i 3D-skrivare och samtidigt kommunicera med säljare och köpare. Allt på samma plattform.

– Tänk dig det du som designer gör i processen att ta fram en ny kollektion. Allt från att åka på inköpsmässa till att sy upp prototyper, men du sköter det digitalt och slipper resa över hela världen för att göra samma jobb.

Alexandre delar upp sin resa i tre steg. Först vill han digitalisera designprocessen i modeindustrin. Om två månader släpper han sin första betaversion för att testa den på Textilhögskolans studenter i modedesign, samt ett av världens största modeföretag. Steg två är att koppla ihop alla aktörer i modeindustrin och samla dem på plattformen. På det sättet vill han i steg tre decentralisera hela branschen.

– Vi kan inte längre resa över jordklotet för att köpa in tyger, besöka fabriker och träffa återförsäljare, det är inte hållbart. Varken ekonomiskt eller miljömässigt.

Alexandre trivs i Borås. Han uppskattar närheten till allt och den vackra naturen och lugnet. Om en vecka kommer även hans fru som har sagt upp sig från sitt jobb i finansbranschen i Sao Paolo för att flytta till textilstaden Borås. Inte minst trivs Alexandre i Textile Fashion Center. Här finns, enligt honom, allt han behöver för att utveckla sin idé till sin fulla potential: Textilhögskolan, forskningen och nätverken, samt affärsutvecklingen hos FashionInk som är avgörande i arbetet med att bolagisera det som förhoppningsvis ska revolutionera hela världens modebransch.

 

Read the article in English.