Möt Maria Åhman

Ny affärsutvecklare hos Inkubatorn

Maria Åhman är Boråstjejen som aldrig har jobbat i Borås. Tills nu. I måndags började hon som affärsutvecklare hos Inkubatorn i Borås. Med en bakgrund från textilbranschen kommer hon främst att coacha bolag inom det textila området. Den 38-åriga tvåbarnsmamman från Sjömarken, vars största fritidsintresse är att pyssla hemma och att odla squash, kompletterar nu Inkubatorns nationella satsning för teknik- och textilrelaterade startups.


Maria Åhman

Maria Åhman inledde sin karriär hos Margret, en av Skandinaviens ledande totalleverantörer av textil inredning för offentliga miljöer. Där började hon som VD-assistent, men blev snart tillfrågad att driva det Kinnabaserade familjeföretaget vidare som VD. Med en utbildning från Proteko i ryggen och en stark vilja att driva utveckling, tackade hon ja till att ta över Margret som VD, endast 26 år gammal.

– Det tog ett år för mig att tacka ja. Det är speciellt i ett familjeföretag att gå in som extern VD, men familjens plan var starkt förankrad så jag antog utmaningen, säger Maria.

På Margret fick Maria direkt ett stort mandat och ansvar att driva utvecklingen framåt. Det innebar allt från kvalitetssäkring, både i den lokala fabriken samt fabriken i Polen, till förbättring av rutiner och processer. Hon fick hela personalen med sig och det var enligt henne själv “den bästa skolan man kan tänka sig”.

– Under föräldraledigheten med vårt andra barn hade jag varit på Marget i 13 år. Bolaget hade då en god position på marknaden, rutinerna satt och jag kände själv att jag behövde utmanas. Jag och ägarna kom då överens om att det var dags att ”skiljas”.

När Maria tänkte unna sig en välförtjänt långledighet blev hon kontaktad av trädgårdsinredningsföretaget JABO AB i Tranemo, som precis hade blivit uppköpt av en större koncern. De skulle utveckla sitt sortiment och genomföra en varumärkesförflyttning. Maria fick tjänsten som sortimentschef och drev det förändringsprojektet, samtidigt som det mindre bolaget sammanfogades med den stora koncernen.

– Det var en spännande utmaning då jag inte hade någon tidigare erfarenhet från branschen och produktion inom träindustrin. Tillsammans med ett grymt team drev vi det förändringsarbetet framgångsrikt. Jobbet innebar också mycket marknadskommunikation. Från att jobba enbart mot återförsäljare skulle vi börja kommunicera direkt med slutkund.

Efter att sortimentsförflyttningarna hade genomförts valde Maria att kliva på ett nytt uppdrag. Några projekt senare fick hon nys om tjänsten som affärsutvecklare hos Inkubatorn i Borås. Hon träffade Henrik (Jansson, vd Inkubatorn) och Simon (Hjelte, affärsutvecklare FashionInk) och blev direkt mycket intresserad.

– När jag först läste annonsen undrade jag hur jag hade kunnat missa det här. Då jag sedan träffade Henrik och Simon blev jag väldigt imponerad av det de berättade, dels om Inkubatorns historia, men också den resan som Inkubatorn ska göra med att utveckla erbjudandet för affärsidéer som integrerar textil och teknik. Den vill jag vara med på!

Möjligheten att få använda sin erfarenhet och kunskap för att utveckla startups är det som Maria mest ser fram emot i sin nya tjänst som affärsutvecklare. Att få engagera sig i entreprenörer och tillföra kompetens, passion och engagemang till andra som vill gå i första ledet mot att förändra en hel bransch. För det är detta som håller på att hända. Omställningen mot en mer hållbar och cirkulär textilbransch kräver att både nya och befintliga företag tänker annorlunda och utvecklar sina affärsmodeller och produkter.

– Det som är så häftigt är att textil är så mycket mer än bara ett material. Det är ett verktyg, en teknik och en produktionsprocess som går att applicera inom så många branscher. Textil teknologi möjliggör en utveckling som öppnar upp en helt ny värld och att FashionInk nu gör resan mot att bli Skandinaviens ledande affärsutvecklingspartner för teknik- och textilrelaterade startups är både rätt och mäktigt. Jag ser så mycket fram emot att vara med på den resan, avslutar Maria.