Hållbarhet och närproduktion

i sportvarumärkets DNA

För inbitna Boråsare är IK Ymer välkänd som en av stadens mest välrenommerade idrottsklubbar. Klubben har fostrat idrottare i över hundra år och har flera svenska mästare i olika idrotter på sin lista. Vad alla kanske inte känner till är att det nu finns ett internationellt sportklädmärke som är inspirerat och uppkallat efter klubben, nämligen YMR Track Club, grundat av den f.d. klubbprofilen och friidrottaren Peter Häggström. Redan två år efter start har Peter skapat ett varumärke som har fått stor uppmärksamhet, såväl för sin design- som hållbarhetsaspekt. Att producera i Sjuhärad är nämligen en självklarhet för Peter Häggström, något som än så länge är väldigt unikt.

Peter Häggström har en lång idrottskarriär bakom sig, främst som längdhoppare med sex SM-guld och medverkan i OS i Sydney 2000. Han har på senare år varit sportkommentator i olika sammanhang parallellt med en karriär inom kommunikationsbranschen. Som idrottare sedan barnsben har Peter burit en hel del sportkläder. Uppvuxen i Borås har han även påverkats av den miljö han vistats i och när has gamla klubb IK Ymer fyllde 100 år för två år sedan fick han en idé om att göra en jubileumskollektion, helt närproducerad i Borås.

– Det hela började som en kul idé. Jag är själv fascinerad av retrosport och har alltid gillat de gamla tracksuiterna man hade förr i tiden. När Ymer firade sitt jubileum ville jag ta fram en sådan men i en ny tappning, som en hyllning till klubben. Det slutade i en hel kollektion, säger Peter Häggström.


Hållbarhetstänk rakt igenom

Kärnan, och hela varumärkets DNA, i YMR Track Club är hållbarhet. Tyget till kläderna stickas i Borås och stora delar av kollektionen är gjord av återvunna material från PET-flaskor. Nu planeras höstens kollektion där plagg till och med görs helt och hållet inom en radie av 200 meter i Borås. Funktions- och modegraden är också oerhört viktiga och hänger ihop med hållbarhetstänket. Snygga sportkläder av bra kvalitet håller längre och har fler användningsområden än enbart vid träning. Det finns sedan ännu en aspekt av hållbarhet som många företag missar. Den affärsmässiga. För att konkurrera med de redan etablerade sportmärkena krävs en noggrann gjord konkurrensanalys, kopplad till en hållbar affärsmodell.

– Vi är inte billigast på marknaden. Vi kan inte vara billigare än vi är och det ska vi inte vara heller. Vår kund är den medvetna konsumenten, den som har förstått att vi inte kan fortsätta att konsumera i den takt vi gör. Den som är beredd att betala lite mer för ett plagg som är hållbart producerat och som håller längre, än fem plagg som kostar mindre per plagg men som bara håller en säsong. Vi vill vara en föregångare i branschen och visa att det går att bedriva business av närproducerade och hållbara kläder.

Peter gör jämförelsen med närproducerad mat som ligger steget före. Där har vi konsumenter förstått att närproducerade råvaror är mer hållbart, både för miljön och för oss som individer. Men när det kommer till kläd- och modebranschen ligger vi efter. Där har vi inte helt accepterat att det kostar mer att handla hållbart. Även producenterna i textilbranschen ligger efter, menar Peter. Innovationspotentialen är hög när det kommer till närproducerade kläder och textilier. Det finns inte samma produktionskapacitet i Sverige för att producera på samma skala som i exempelvis Baltikum och i Asien. Det gör det svårt för aktörer som vill producera i Sverige att göra det. Även där ser Peter en möjlighet att vara med och påverka i större skala.

– Vi är ett lokalproducerat varumärke med en global målgrupp. Vi säljer idag i huvudsak via vår e-handel och några få butiker i Sverige, men vi finns även i butiker i både Japan, Barcelona och Madrid. Ambitionen är att ha en flagship store i Stockholm men också utöka återförsäljarna globalt.


IK Ymer på upploppet av Stockholms Stadslopp.


Uppmärksammade av Vogue

För ett klädmärke som föddes för två år sedan har YMR Track Club redan fått stor bekräftelse på att det fyller ett hål på marknaden. Amerikanska Vogue gjorde snart efter starten ett reportage om varumärket där Peter bl a ombads förklara ”why athleisure is trending” och där de konstaterade att ”Built around sustainability and a personal narrative, YMR Track Club has a familiar appeal that needs no translation.” YMR Track Club var som enda sportvarumärke även nominerade till förra årets Show Up Fashion Awards, en nationell tävling för modeentreprenörer, och i stunden är man nominerad till Årets Nykomling av den ledande branschtidningen Sportfack.

– Det är oerhört kul att få den typen av uppmärksamhet. Som entreprenör jobbar man mycket ensam och man behöver incitament om att man är på rätt väg emellanåt. Något som jag är övertygad om att vi är. Vi är bara i början av en förändring mot en mer hållbar modebransch. Jag vet att vi ligger steget före, men en av mina drivkrafter är att vara med och driva på den omställningen.


Stöd i affärsutveckling

Peter kom i kontakt med Inkubatorn under just Show Up Fashion Awards, där en av Inkubatorns affärsutvecklare var med i juryn. Nyligen blev han inkubatorkund och nu är planeringen inför en kommande crowdfundingkampanj i full gång. Förutom kompetensen och nätverket kring finansiering ser Peter fram emot att få ett stöd i att se affärspotentialen.

– Det är fantastiskt att det finns tillgång till en sådan uppbackning. Det är tack vare att jag är i Borås som YMR Track Club finns idag. Hela staden andas textil och entreprenörskap. Allt jag behöver, utom en del produktion, finns i bygden och det gör oss också mer hållbara. Resorna mellan mötena är inte så långa och ofta kan jag till och med gå.

Nyligen släpptes vår- och sommarkollektionen där en del av den, Norr Mälarstrand, är inspirerad av när IK Ymer vann stafetten i Stockholms Stadslopp år 1950. Det är ytterligare en hyllning till den klubb som fostrade Peter som har lagt ner många timmar på att titta igenom det gamla bildarkivet. Som ambassadör har YMR Track Club bland andra löparen Mustafa Muhammed. Första gången Mustafa sprang i kläderna sprang han sin snabbaste tid på halvmaran på många år med tiden 1:03:01 i Barcelona. En extremt hög kvalitet och en hög modegrad verkar vara ett framgångsrecept för YMR Track Club.

– Det är ett mindset. Det du har på dig kan vara det som avgör om du vinner eller förlorar, avslutar Peter.

 


Peter Häggström