Våra skandinaviska startups finns på många marknader runt om i världen, förutom i EU är USA och Kina marknader som drar till sig intresset. De flesta känner till Silicon Valley på USA:s västkust, ett mecka för tech-företag som drar till sig investerare och möjligheter. Men det finns också en växande och mycket spännande marknad i exempelvis Kina.
Kina – lukrativt och annorlunda
Kina är annorlunda, inte enbart pga det statliga ägandet i många företag. Vi behöver ”lära om” hur man når den kinesiska konsumenten. Istället för Google och Facebook har vi Baidu, WeChat och Weibo som exempel på några. Den som ska lansera något i Kina behöver förstå de annorlunda förhållanden som finns där.
Produktprofilering
På grund av att många ”felskyltade” produkter har florerat i Kina är det extremt viktigt att profilering sker rätt. Om det är konsumenter vi vill nå är de kräsna och ett bra tips är att använda ”micro-influencers” som visar produkten. ”Social commerce” är vanligt i Kina för att ta bort tvivel vad gäller produktens kvalitet. Tillit är viktigt.
Kundvård
Kundtjänst fungerar inte heller som i Sverige. En kinesiskt konsument förväntar sig kontakt med säljaren redan under säljprocessen via olika marknadsplattformar eller WeChat. Har du inte möjlighet att prata med kundgruppen här blir det svårt att sälja till dem.
Det händer också att kineser kommer till Sverige för att besöka företag som marknadsför sig i Kina. Stockholmsrestaurangen Kajsa Fisk till exempel, har flera fina recensioner på Dianping – Kinas motsvarighet till Tripadvisor. Detta ledde till tillströmning av kineser till restaurangen på sommaren.
Ekosystem
Kinesiska konsumenter har skyhöga krav på logistik. Att få sin vara levererad samma dag är standard. Detta beror på väl utvecklade ekosystem, något som EU och Sverige alltmer satsar på.