modeink.se – Det viktigaste du behöver veta om startups!

Därför är det viktigt att startupbolaget har ett inflöde

Att ha ett stabilt inflöde av pengar är viktigt för alla företag. Men för startupbolaget är det extra viktigt, just för att det inte har varit verksamt så länge och dessutom måste investera i en förhoppningsvis snabb tillväxt. Om likvida medel saknas är det svårt att föra företaget framåt och då riskerar man i stället att stå och stampa med projekten.

Få ruljangs på fakturerande och fakturaindrivning

I startupen är mycket nytt. Man ska sätta sig in i såväl företagande som i branschen. Samtidigt ska man försöka locka nya kunder och leverera som man lovat. Ja, att driva ett startupbolag kan innebära en hel del intensivt jobb. Även när man har som mest att göra är det viktigt att få ruljangs på fakturerandet. Snabb fakturering och/eller fakturasälj gör att man får in pengar snabbt. Genom att ansluta sig till ett inkassobolag som Intrum måste man inte heller sköta den eventuella indrivningen av fakturorna. I stället kan man antingen låta bolaget köpa fakturan direkt eller kontakta kunden för indrivning. Oavsett vilket blir det en sak mindre att tänka på under startupen och man kan lägga fokus på att leda företaget och öka intäkterna.

Använd en del av intäkterna till marknadsföring

En av anledningarna till att det är så viktigt att få in likvida medel är för att ett startupbolag måste investera i marknadsföring av produkten eller tjänsten. SEO, SEM, social media marketing eller mer traditionella former? Reklamformen spelar egentligen ingen roll, för oavsett vilka kanaler man väljer bör man räkna med att spendera en väsentlig del av intäkterna på att synas. Medan många startupägare själva får kavla upp ärmarna och sköta marknadsföringen till en början – det här kan även gälla för redovisningen – är fakturahanteringen sällan något man behöver göra själv. Förutom att göra och skicka fakturan. Resten av processen ombesörjer företag som Intrum. Tack vare förutbestämda arvoden riskerar kostnaderna inte att skena.